Domena www – jak wybrać najlepszą?

Wybór domeny na jakiej postawisz stronę internetową to jedna z najważniejszych decyzji jakie musisz podjąć. Odegra znaczną rolę w budowaniu rozpoznawalności Twojej marki i relacji z klientami. Podpowiemy, czym warto się kierować, aby trafić w dobry URL.

Nazwa domeny a nazwa marki

Idealną sytuacją jest, kiedy nazwa domeny pokrywa się z nazwą marki. Pomaga to budować spójny obraz firmy w świadomości odbiorcy. Zachodzi w tym przypadku mechanizm skojarzeń, który jest wygodnym automatyzmem. Jako użytkownik nie trzeba się zastanawiać, jaki jest lub może być adres strony www.

Jednak przy takiej ilości firm i serwisów internetowych istnieje niestety duże prawdopodobieństwo, że nasza wymarzona brandowa domena jest już zajęta. Co w takiej sytuacji? Rozwiązania są dwa:

  1. możemy spróbować odkupić ją od aktualnego właściciela – często jednak nie jest zainteresowany odsprzedażą lub domaga się gigantycznych pieniędzy
  2. w takiej sytuacji nie należy panikować – warto zastanowić się, jak możemy zmodyfikować adres, aby pozostał czytelny dla odbiorców. Przykładowo marka XYZ produkuje napoje. Niestety domena XYZ jest już zajęta. Sprawdźmy zatem dostępność innych – napoje-XYZ, XYZ-napoje czy pij-XYZ. Warto pamiętać, że kluczowe jest budowanie znajomości i świadomości marki (w tym adresu strony) pośród klientów, a nie kształt URL jako taki.

Krótko, prosto i przyjaźnie

Współczesny użytkownik ma ograniczoną koncentrację i pamięć. Nie jest to jego wina – spowodowane jest to codziennym natłokiem informacji i bodźców. Wykorzystaj tę wiedzę przy wymyślaniu nazwy domeny.

Możliwie proste, mało rozbudowane i łatwe do zapamiętania adresy są w tym zakresie najlepsze. Unikajmy używania wielu słów, łączników czy cyfr. Użytkownicy z pewnością to docenią – nie tylko szybciej zapamiętają URL, ale i wpisanie adresu w przeglądarce będzie kosztować ich mniej wysiłku.

Kiedy jednak zostaniesz zmuszony do wykorzystania bardziej rozbudowanego adresu, pamiętaj o tym, żeby:

  1. poszczególne wyrazy rozdzielać łącznikami i raczej nie pisać ich jednym ciągiem
  2. jako łącznik lepiej wykorzystać myślnik (-) niż podkreślnik (_)

Landing page

Landing page to popularne i często wykorzystywane w marketingu rozwiązanie. Mini-strona, dedykowana konkretnej akcji promocyjnej czy produktowi, pozwala skuteczniej pozyskiwać i skupiać uwagę konsumentów. W takich przypadkach ograniczanie i selekcjonowanie komunikacji pozwala osiągać wyższą skuteczność działań.

Jednocześnie tworząc LP możemy pozwolić sobie na odrobinę więcej swobody w dobieraniu nazw domen. Często spotykaną praktyką jest wykorzystywanie głównego hasła kampanii lub jego skróconej, powiązanej formy.

Przykładowo marka odzieżowa XYZ chce wypromować nową kolekcję pod hasłem: „Niech będzie wiosna!”. Landing page może stanąć np. na niezależnej domenie niech-bedzie-wiosna.pl albo na subdomenie marki np. wiosna.firmaxyz.pl.

Które rozwiązanie jest lepsze? Dość trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć. Odrębne domeny dają większą swobodę (możliwość stosowania nieco dłuższych nazw) i pod względem SEO ich pozycjonowanie jest efektywniejsze. Z drugiej nie ma zazwyczaj w konstrukcji samego adresu bezpośredniego nawiązania do brandu, co może ujemnie wpływać na jego wiarygodność.

Pozycjonowanie a nazwa domeny

Na początku musimy rozwiać pewien mit, który często wpływa na dobór domen. Jak myślisz, czy użycie słów kluczowych w nazwie ma znaczenie dla SEO Wrocław? Otóż nie. Od 2012 roku, po aktualizacji Google (EMD update), użycie fraz przestało mieć znaczenie w kontekście rankingowym. Oczywiście możesz z nich spokojnie korzystać, jeśli ma to uzasadnienie w strategii budowania wizerunku swojej marki.

Jednak zdecydowanie lepiej skupić się na nawiązaniu do nazwy marki. Dodatkowym efektem EMD był wzrost znaczenia brandingu, w rozumieniu częstotliwości pojawiania się marki w sieci. Im jej więcej tym bardziej wiarygodna staje się dla algorytmów wyszukiwarki.

Ponadto, wbrew opiniom z jakimi można się spotkać, wiek domeny, traktowany niezależnie od historii linkowania jest nieistotny. To dość często popełniany błąd w poszukiwaniu adresów z tzw. „drugiej ręki”, które mogłyby dać firmie dobry start w wynikach wyszukiwania. Jeśli już decydujemy się na zakup z rynku wtórnego, należy przeanalizować profil linków domeny pod kątem ich aktualności i jakości. Tylko to kryterium ma znaczenie dla agencji SEO we Wrocławiu.