Co to jest strona one page?
Jak sama nazwa wskazuje jest to witryna, która zawiera tylko 1 dokument prezentowany internaucie z całą treścią witryny. Na tej stronie nie ma linków do wewnątrz strony, może pojawić się menu linkujące do sekcji na widocznej witrynie.
Strony takie najczęściej używane są do promowania 1 konkretnego produktu czy też usługi i nastawione są na 1 konkretną akcję, dlatego też są bardzo proste i przejrzyste, a użytkownicy widząc wszystko na 1 stronie szybko mogą się zapoznać z cała treścią witryny. Strony one page wyglądają nowocześnie i są dostosowane do urządzeń mobilnych.
Jak zbudowana jest strona one page?
Jak wspomniałem wcześniej jest to bardzo prosta witryna z dosłownie 1 dokumentem, który jest podzielony na sekcje np. o firmie, usługi, cennik.
Na górze strony warto umieścić menu, które będzie linkowało do tych właśnie sekcji, dzięki czemu użytkownik nie będzie musiał przewijać często długiej strony, a od razu trafi tam gdzie chce. Dobrze, żeby menu pływało czyli przesuwało się wraz z ekranem i było dla użytkownika widoczne cały czas, aby w razie potrzeby mógł w każdej chwili z niego skorzystać.
Swoją drogą internauci lubią tego typu strony właśnie dlatego, że nie trzeba błądzić w strukturze strony, by znaleźć jakąś informację, ale jest ona dostępna od razu na 1 stronie wystarczy ją przewinąć.
Co do budowy strony to najczęściej zawierają one dużo animacji i elementów graficznych. Moim zdaniem są nimi wręcz przeładowane.
Wady i zalety stron one page
Wiesz już co to jest strona one page i jak jest zbudowana, ale jeszcze zanim przejdziemy do seo powiem Ci dlaczego ludzie korzystają z tych stron i jakie są ich główne wady.
Zalety stron one page:
- atrakcyjna wizualnie,
- cała strona wczytywana jest od razu i nie trzeba czekać na przeładowywanie się jej w trakcie jej przeglądania,
- jako, że jest to tylko 1 strona jej stworzenie nie powinno być drogie,
- z tego też powodu zarządzanie nią będzie łatwiejsze, jak i jej optymalizacja,
- cała treść jest dostępna na 1 stronie więc użytkownik się nie zgubi,
- pozwala na szybkie zapoznanie się z ofertą/produktem,
- pozwala na skuteczne zastosowanie wezwania do działania (call-to-action).
Wady stron one page:
- ze względu na wiele animacji i grafik strona jest ciężka i będzie się długo wczytywać,
- brak możliwości optymalizacji strony na wiele fraz kluczowych,
- brak możliwości zastosowania rozbudowanych treści, często treści się ogranicza, aby pasowały w layou strony,
- brak możliwości prowadzenia działań content marketingowych na stronie,
- brak możliwości rozbudowy treści,
- brak możliwości zastosowania pewnych technik optymalizacyjnych na stronie,
- linki prowadzą do 1 strony, która zawiera wiele informacji przez co użytkownik, który na nią trafia może czuć się zdezorientowany gdzie ma szukać danej informacji,
- moim zdaniem umieszczenie na tej stronie zbyt wielu informacji może spowodować spore zamieszanie i chaos na stronie.