Tel. 530 066 419 biuro@media-agents.pl
Pozycjonowanie stron – 5 najważniejszych elementów

Pozycjonowanie stron – 5 najważniejszych elementów

Wraz z kolejnymi modyfikacjami algorytmu Google, pojawia się coraz większa liczba czynników, decydujących o pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo, sytuację komplikuje fakt występowania różnic na poziomie ich istotności – nie każdy czynnik jest dla wyszukiwarki tak samo ważny. Dlatego w celu pomocy mniej doświadczonym osobom, a jednocześnie dzięki uprzejmości Jakuba, chciałbym podzielić się z Wami moją subiektywną listą czynników rankingowych, które uważam aktualnie za najbardziej istotne.

Na początku chciałbym zwrócić uwagę na bardzo istotny trend – Google coraz mocniej skupia się na ocenie doznań użytkowników przeglądających poszczególne strony internetowe. Dzięki danym pozyskiwanym za pomocą m.in. przeglądarek, Analitycs jak i samej wyszukiwarki, algorytm Google może wyliczyć czas jaki użytkownik spędził na danej stronie oraz liczbę jej podstron z którymi się zapoznał. Krótki czas wizyty oraz brak zaangażowania, jest bardzo jasnym sygnałem dla wyszukiwarki, że odwiedzona strona nie jest relewantna dla wyszukanego hasła. Jeśli sytuacja będzie się powtarzała wystarczająco często, może dojść do obniżenia jej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Parametry oceniające doznania użytkowników w dużo większym stopniu odporne są na manipulacje ze strony pozycjonerów, dlatego o ile nadal linki są jednym z kluczowych elementów w pozycjonowaniu, to ich znaczenie będzie z upływem czasu ulegało zmniejszaniu. Miejcie to zawsze na uwadze i optymalizujcie swoje strony nie tylko pod kątem algorytmu wyszukiwarki, ale przede wszystkim z myślą o użytkownikach i ich doznaniach.

Subiektywna lista najważniejszych czynników rankingowych Google:

Linki prowadzące do strony

Nadal najważniejszy parametr, który jednocześnie obarczony jest największym ryzykiem. Ostatnie aktualizacje algorytmów (Pingwin) spowodowały, że Google masowo nakłada filtry na strony, co do których ma podejrzenia sztucznego generowania linków. Szczególnie jeśli stosujemy słowo kluczowe w anchorze – wtedy takie pozycjonowanie strony może bardzo szybko się zakończyć. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest wykorzystywanie jedynie „czystego” adresu URL lub linkowanie na frazy brandowe. Ryzyko otrzymania filtra, będzie w tym przypadku mniejsze. Pamiętajmy też o zasadzie – nie ilość, a jakość. Bardzo często jeden link z tematycznej strony przyniesie nam więcej dobrego, niż kilkaset linków z komentarzy lub katalogów stawionych wyłącznie pod pozycjonowanie.

Zapewnianie nowych linków

Każda strona, niezależnie od zajmowanej pozycji, będzie stopniowo spadać w rankingu wyszukiwarki, jeśli nie zapewnimy jej nowych linków. Z moich obserwacji wynika, że już kilka linków tygodniowo (wyjątkiem są bardzo konkurencje frazy) pozwala utrzymać stabilne pozycje strony.

Słowa kluczowe w treści strony oraz tagu Title

W przypadku bardzo prostych fraz, już sama optymalizacja wymienionych elementów pozwala uzyskać dobre efekty. Optymalizując tag tytułowy, zawsze starajmy się umieścić w nim słowo kluczowe, jednak nie ograniczajmy się tylko do tego. Obecnie algorytm Google analizuje klikalność w poszczególne strony prezentowane w wynikach wyszukiwania i na tej podstawie także ocenia ich relewantność względem wyszukiwanej frazy. Oznacza to, że tytuł jaki widzi użytkownik powinien być zachęcający, wzbudzać w nim ciekawość lub obiecywać pewną korzyść – dzięki temu możemy liczyć na większą liczbę kliknięć (CTR). Aktualnych statystyki związane z klikalnością użytkowników, możecie odczytać w panelu Google Webmaster Tools.

Unikalność treści

Kolejny bardzo ważny element. Jeśli prowadzicie sklep internetowy, który ogranicza się jedynie do skopiowanych opisów produktów (z bazy danych producenta), sami utrudniacie sobie proces pozycjonowania. Algorytm bardzo negatywnie ocenia strony zawierające zduplikowaną treść. Pozycjonując strony bardzo często spotykam się z sytuacją, kiedy to klient kopiuje tekst z firmowej strony do katalogów branżowych – w wyniku czego, pozycja jego strony znaczącą się obniża.

Na szczęście, podmiana tekstu na unikalny pozwala odwrócić ten proces. W przypadku blogów sytuacja jest podobna – unikajcie generowania stron, charakteryzujących się dużym stopniem podobieństwa. Mam tutaj na myśli oznaczanie artykułu dużą liczbą tagów.

Linkowanie wewnętrzne

Dzięki linkom wewnętrznym (możemy bez obaw umieszczać słowa kluczowe w anchorach) wzmacniamy moc podstron oraz jeszcze w większym stopniu budujemy ich tematyczność. Szczególnie istotne dla nas podstrony, warto podlinkowywać z różnych części naszego serwisu.

Przedstawione czynniki rankujące, mają na podstawie mojego doświadczenia największy wpływ na pozycję strony. Optymalizacja treści, dobrze zaplanowane linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne oraz budowa strony przyjaznej użytkownikom – to najważniejsze elementy na które należy zwrócić uwagę.

Jeśli interesujesz się tematem SEO i chciałbyś pogłębić swoją wiedzę w tym temacie – zapraszam Cię do odwiedzenia mojego bloga poświęconego tematyce pozycjonowania stron i marketingu internetowego. Publikuje w nim nowości z branży, a także wyniki ciekawych testów, które są codziennością w życiu każdego pozycjonera.

Close Menu