Masz pytania? Zadzwoń: 530 066 419 biuro@media-agents.pl
Ryczałt – model rozliczeniowy dla działań SEO

Ryczałt – model rozliczeniowy dla działań SEO

W modelu tym klient płaci stałą opłatę miesięczną (abonament). Mogą być ustalone konkretne frazy do pozycjonowania, ale też może to być pozycjonowanie strony na frazy z długiego ogona, czyli wiele, ale mniej konkurencyjnych.

Obecnie jest to najpopularniejszy model rozliczeniowy w seo. Niezbyt lubiany przez klientów, ale za to kochany przez seowców. Ja też go lubię i stosuję we współpracy z klientami. Dlaczego? Bo daje mi swobodę przy współpracy, a klientowi bezpieczniejsze seo, choć wielu trudno do tego modelu przekonać

Klient

Jako klient w tym modelu płacisz za wykonaną pracę, nie za uzyskany efekt, dlatego też, możesz domagać się konkretniejszych raportów, niż za same pozycje, np.: w jaki sposób zadbano o optymalizację strony, przykładowe linki, raport z widoczności domeny…

Model ten też różni się umowami. Ze względu na brak inwestycji własnych środków, agencje podpisują umowy krótkoterminowe i z krótkim okresem wypowiedzenia, a więc w razie złej współpracy, będziesz mógł ją wcześniej zakończyć, aczkolwiek przestrzegam przed szybką rezygnacją, np. po 2 miesiącach, ze względu na brak efektu. Jeśli z seowcem jest stały kontakt i pracuje nad pozycjonowanie stron Wrocław, to trzeba dać mu czas.

Ważnym elementem jest również możliwość zmiany fraz kluczowych w trakcie obowiązywania umowy. W tym modelu często pozycjonuje się strony nie na 5-10 konkretnych fraz, ale na wiele wyrażeń z długiego ogona. Mogą być ich setki, a nawet tysiące, a klient nie płaci za każde z nich, np. kilkadziesiąt złotych miesięcznie, tylko ma stałą, ustaloną opłatę, nawet jeśli dzięki seo pozycjoner kilkukrotnie zwiększy ilość ruchu na stronie.

W założeniu jest to model bezpieczniejszy ze względu na brak presji związanej z jak najszybszym uzyskaniem rezultatów, aby mieć zwrot z inwestycji w niego. Taka presja może prowadzić do tego, że agencje seo skupiają się bardziej na szybkim, a nie trwałym rezultacie, co czasami może skutkować nałożeniem kar ze strony Google.

Niestety model ten wymaga sporego zaufania do pozycjonera, bo dostaje pieniądze za pracę, która nie wiadomo kiedy da rezultat i pytanie czy w ogóle będzie on cokolwiek robił? Model ten jest wykorzystywany przez nieuczciwe firmy, biorące pieniądze i zupełnie nic nie robiące, zasłaniając się tym, że na efekt trzeba czekać. Do tego wszystkiego dochodzi długi czas oczekiwania na efekty 6, 12 i więcej miesięcy.

Żebyś zobaczył jak to w praktyce potrafi wyglądać, napiszę jak to jest u mnie.

  1. umowy podpisuję na czas nieokreślony z miesięcznym okresem wypowiedzenia – nie ma powodów, aby kogoś na siłę trzymać, jeśli nie ma ochoty współpracować,
  2. do umów nie wpisujemy fraz kluczowych ustalamy je na późniejszym etapie – wybieramy kilka, kilkanaście fraz dla strony głównej i co najmniej kilkadziesiąt dla podstron,
  3. wyceniając usługę, zakładam pierwsze efekty po 3-6 miesiącach, przewiduję też, że współpraca potrwa co najmniej 12 miesięcy,
  4. klient co miesiąc otrzymuje raport z informacjami o zmianach w generowanym ruchu oraz widoczności witryny,
  5. w razie potrzeby kontaktuję się z klientem i informuję go o zmianach związanych z optymalizacją, zapytaniach o linki…,
  6. gdy klient chce skonsultować jakiś problem, zmiany na stronie…, jestem do jego dyspozycji.

Zalety

  • płacisz za wykonaną pracę nie rezultat, a więc możesz uzyskać konkretniejsze raporty niż same pozycje (możesz nawet poprosić o taki zapis w umowie, np. próbka linków),
  • umowy są dużo krótsze niż w przypadku rozliczenia za efekt, ze względu na brak inwestycji po stronie agencji,
  • możliwość zmiany fraz w okresie obowiązywania umowy, konsultacji, bardziej indywidualnego podejścia,
  • pozycjonerzy chętniej współpracują przy optymalizacji strony,
  • jako, że nie pracujemy na szybki, ale długofalowy efekt, jest to zdecydowanie bezpieczniejsze, pozyskiwane linki powinny być bardziej wartościowe, strategia przemyślana.

Wady

  • nieuczciwe agencje seo wykorzystują ten model rozliczeniowy, nic nie robiąc,
  • wymaga zaufania do pozycjonera,
  • dłuższy czas oczekiwania na efekty.

Pozycjoner

Dla pozycjonera jest to model bardzo wygodny ze względu na brak konieczności inwestowania własnych środków do czasu uzyskania efektów. Otrzymuje pieniądze, którymi od razu może dowolnie dysponować w ramach projektu. Ma też pewność, że klient jest wypłacalny.

Czasami potrzeba więcej zainwestować w pozyskanie linków, innym razem zrobić ponowny research fraz, przygotować teksty na stronę seo, przeprowadzić jej optymalizację, przygotować dla klienta dodatkowe raporty. Jest budżet, w ramach którego są wykonywane dla klienta wszelkie prace i jest to naprawdę bardzo wygodne.

Jak wspomniałem wcześniej, ten model jest oparty w dużym stopniu o zaufanie, dlatego pozycjoner powinien budować swoje portfolio oraz wizerunek, dzięki czemu łatwiej mu będzie przekonać klienta do skorzystania z jego oferty seo. Być może pozwoli to przekonać do tego modelu rozliczeniowego także tych, którzy cały czas poszukują pozycjonerów, pracujących w modelu za efekt, bo nieświadomi niebezpieczeństw są przekonani, że tylko ten model da im to, czego potrzebują.

Osobiście pobieram płatność z góry za każdy miesiąc, przez co zabezpieczam się przed problemem niepłacących w terminie klientów.

Zalety

  • pozycjoner dostaje pieniądze za pozycjonowanie od razu, nie musi inwestować własnych aż do czasu uzyskania efektów,
  • sam decyduje o tym, na co przeznaczy budżet.

Wady

  • zdarzają się klienci, którzy słysząc o rozliczeniu w ryczałcie, od razu dziękują za współpracę,
  • krótko terminowe umowy,
  • wymaga to dużego zaufania ze strony klienta, więc warto pracować nad wizerunkiem firmy,
  • jeśli jest to stała opłata bez premii, może pojawić się w przyszłości problem z próbą zwiększenia budżetu (osobiście miewam sytuacje kiedy to klient sam prosi o zwiększenie budżetu).

Czy warto korzystać z tego modelu rozliczeniowego? Według mnie tak, ale tylko pod warunkiem, że może tę usługę zrealizować dla Ciebie ktoś, do kogo masz zaufanie. W przeciwnym razie możesz trafić na nieuczciwą firmę, która może Cię zachęcić, np. niższą ceną, ale zupełnie nic nie będzie robić.

Close Menu